رعاية متكاملة لجميع جرحى الوطن

سمینار در صنعا درباره وضعیت بهداری و انقلاب 21 سپتامبر. واقعیت و آرزومندی

در روز یکشنبه، 17/9/2017، یک نشست برگزار شد زیر عنوان “وضعیت بهداری و انقلاب 21 سپتامبر، واقعیت و امیال”.  جبهه بهداشتی ضد تجاوز آن را ترتیب داد.

 

در این سمینار، چهار مقاله باحضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری جناب دکتر عبدالله الشامی و معاون امور برنامه ریزی در وزارت بهداری دکتر نشوان العطاب ارایه شد، که مقالهء نخست از آن جناب دکتر یحیی الهادی در مورد وضعیت بهداری یمن قبل از انقلاب 21 سپتامبر مورد بررسی قرار گرفت. و نیز وضعیت سازمانهای بهداری و مکانیزم سنجش آنها پس از انقلاب 21 سپتامبر برای شناسایی نکات ضعف در این سازمانها است.

 

او نتایج ارزیابی و بارزترین مشکلات اداری، حرفه ای، فنی، مالی و قانونی مواجهه با سیستم بهداشتی را برجسته کرد.. و بر اهمیت ایجاد یک برنامه جامع بهداشت ملی یا طرح ملی برای دستیابی به آن تأکید دارد.

دکتر علی شیبان در مقاله دوم وضعیت بهداری یمن .. واقعيت و اميال را مورد بحث قرار داد .. و گفت که میزان هزینه و خرجهای بهداری، بیش از شش درصد از میزان کلی درآمد ملی در طی دوره ای از سال های 1997 تا 2014م نیست.

 

او اشاره کرد که بخش بهداری یکی از بخش هایی است که بیشتر تحت تاثیر تجاوز و محرومیت ناعادلانه قرار دارد، که منجر به کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی و تخریب زیرساخت ها و همچنین افزایش نیاز به خدمات بهداشتی به دلیل تعداد زیادی از بیماران و زخمی ها می شود.
دکتر شیبان تاکید کرد که نیاز به گسترش خدمات بهداشتی و مراقبت از بیماران در مناطق زندگی انان و ایجاد یک شبکه ایمنی و یک استراتژی سالم دارد.

دكتر قاسم عباس شرف الدين در سومين مقاله كاري در زمينه خدمات بهداشتي سازمانهاي بين المللي، درباره واقعيت و ترویج آن در رسانه ها صحبت كرد. او وضعيت دشواري مردم يمن را در طول دوره گذشته براساس گواهی سازمان ملل و سازمانهای  وابسته توضيح داد.
او یک سری از گزارشهای بخش هماهنگ کننده بشردوستانه سازمان ملل متحد “OCHA” را مرور کرد، که به افزایش تعداد افرادی که به کمک های بشردوستانه نیاز دارند به طور مداوم در دوره 2012- 2014م اشاره میکند، در حالی که سهم احاد مردم از درآمد داخلی به میزان 50 درصد کاهش یافت، که یمن حد پایینترین درآمدی دارد در جهان عرب و جهان بحساب می آید.

 

بر اساس گزارش های اوچا، کشور به مرزهاي ناخوشايندى از نیازهای انسانی رسیده است همراه با 15.9 میلیون نفر که در اواخر سال 2014م نیازمند کمک های انسان دوستانه یا حفاظت از آنها است، این نیازهای بشردوستانه بدلیل سال های فقر و فلاکت، تخریب محیط زیست و درگیری ها است.
در حالی که چهارمین مقاله کاری مال دکتر ابراهیم شیبان به خدمات بنیاد زخمیان و مشکلات مواجه طی مراحل درمان از انتقال زخمیان به اورژانسیهاى بیمارستان ها سپس انتقال انان به خانهء مراقبت تا بهبودی کامل آنها است، صحبت ميكند.

 

این سمینار با حضور دکتر فوزی الصغیر رئیس دانشگاه صنعا، و دکتر یحیی غانم رئیس دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی دانشگاه، و دکتر علی سعید مدیر بیمارستان نظامی، و دکتر اسماعیل ورفی مدیر بیمارستان 48، و دکتر محمد المنصور مدیر شورای پزشکی تخصصی یمن و رئیس شورای بهدارى انصار الله، و تعدادی از اعضای هیئت علمی و متخصصان  و جانبازان و دانشجویان صورت گرفت.

You might also like